Polskie zwierzęta potrafią wydawać zadziwiające dźwięki. Część z nich dobrze znamy, słyszeliśmy je osobiście lub z różnych przekazów. Jednak są i takie odgłosy, o których większość z nas nie ma pojęcia. Usłyszeć je można w nielicznych miejscach kraju, a na dodatek tylko okresowo. Mimo wszystko często łatwiej jest usłyszeć odgłos rzadkiego zwierzęcia niż samo zwierze. Przyrodoznawstwo akustyczne to silnie oddziałująca na wyobraźnie dziedzina, a jednocześnie jedna z najbardziej ciekawych gałęzi przyrodoznawstwa.
“Pętla Berlińska czyli Hawelą do Poczdamu i Berlina przez Niederfinow. Powrót Szprewą. Cz. 1 8510 wyświetleń•10 paź 2019” – (Wideo 10-10-2019)
Wrześniowa wyprawa jak w tytule do Berlina. Po drodze podnośnia Niederfinow. Wyprawa miała miejsce we wrześniu 2019 r.
Łódka – Bez 2.
Silnik – honda BF 4,5/1995. Dystans 500 km.
Zużycie paliwa 50 litrów
Niewielka butla zatankowana gazem za 8.00 pln starcza na dwa tygodnie gotowanie (dla jednej osoby) i ogrzewania niewielkie kabiny (27:00 minuta filmu)
“KAMPER WODNY, CZYLI WYPRAWA RENEM” – (Wideo 12-07-2020)
Rejs miał miejsce w czerwcu 2020.
Wyprawa Renem z Bazylei do Holandii i powrót na Odrę.
Wyprawa trwała miesiąc, ale sporo zwiedzaliśmy a ponadto Holandia jest bardzo czasochłonna ze względu na godziny podnoszenia mostów (9-17). Po prostu trzeba było czekać do następnego dnia, a pływać by się dało do godziny 22-giej.
Jednostka to zmodernizowany ,,Bez II”
Silnik Honda BF 4,5.
Zużycie paliwa na Renie 5l./120 km.
Zużycie paliwa na kanałach 7l./dzień (80km.)
Ponadto dało się jeszcze trochę skorzystać z pomocy wiatru 🙂
Na całej trasie wyprawy były tylko dwie płatne śluzy po 5 €. Reszta śluz i ruchomych mostów za free, a trochę tego było…
“KAMPER WODNY, CZYLI WYPRAWA RENEM cz. 4” – (Wideo 28-09-2020)
Ostatnia część z wyprawy Renem, czyli powrót przez Niemcy do Polski.
Cóż tu więcej pisać… Widać na filmiku, kanały niemieckie działają, ruch towarowy i turystyczny bardzo duży, infrastruktura niesamowita.
Dopiero z poziomu wody (wszystkie elektrownie są położone blisko zbiorników wodnych) widać, że energetyka niemiecka jest oparta na węglu, i to zarówno po zachodniej i wschodniej stronie. Powinno nam to dać trochę do myślenia…
“Test Elastycznych Paneli Słonecznych Tesla Sun 2” – (Wideo)
…Zastosowany silnik elektryczny służy dopływania spacerowego…
Zamontowaliśmy silnik na pantografie, elektryczny, o mocy 600W, 62 LBS. Na bimini umieściliśmy 2 elektryczne panele słoneczne Tesla Sun o mocy 180W każdy, a więc w sumie 360W w optymalnych warunkach. Panele połączyliśmy redukcyjnymi trójnikami. Zastosowaliśmy regulator PWM 30A. W sumie spędziliśmy ponad 4 godziny na wodzie płynąc Wyłącznie “Na Panelach”. Silnik elektryczny ma sześć zakresów mocy do przodu i trzy do tyłu. Okazało się, że płynąc niemal cały czas na przedostatnim, piątym „biegu”, a na koniec testu dobrą godzinę na mocy maksymalnej, po zakończeniu testu z akumulatora ubyło nam zaledwie pół Volta…
“Nocowanie w namiocie ⛺ NA DZIKO ☼ | uniwersalne porady dla każdego” – (Wideo)
UNIWERSALNY PORADNIK, dotyczący nocowania w namiocie na dziko. Odpowiedni dla niepewnych, chcących rozpocząć swoją przygodę z biwakowaniem – ale także dla tych bardziej zaawansowanych.
DOWIESZ SIĘ:
☀ Jak znaleźć BEZPIECZNE MIEJSCE na rozbicie namiotu
☁ Czy należy się bać LUDZI i ZWIERZĄT
☀ Na jakie czynniki zwrócić uwagę przy wyborze właściwego NAMIOTU
☁ Gdzie biwakowanie jest LEGALNE, a których miejsc lepiej unikać
oraz…
☘ Dlaczego biwakowanie jest takie fajne!
Spis treści:
0:00 Wstęp – czego się dowiesz?
1:43 Jak znaleźć właściwe miejsce na biwak?
5:44 Znalazłeś miejsce. Co teraz? Kilka trików na udany nocleg.
7:27 Zagrożenia i stereotypy związanie ze spaniem w namiocie.
10:06 Metody ochrony przed wiatrem i deszczem.
12:07 Sztuka dobrego rozkładania namiotu (wykorzystaj jego funkcje)
13:45 Który namiot będzie idealny dla Ciebie?
16:03 Co jeszcze nam się przyda podczas biwakowania?
16:52 Czy nocowanie na dziko jest legalne? Jak to wygląda w Polsce i na świecie.
18:08 Trzy typy namiotów, których używałem podczas swoich podróży.
Więcej inspiracji podróżniczych na poniższym blogu:
“Nocowanie w namiocie na dziko – 5 rzeczy, które musisz wiedzieć!”
“Spływ Dunajem czyli 2500 km z Niemiec do Morza Czarnego cz. 1” –
(Wideo 06-07-2019)
Oczywiście łódką zwiedzić można więcej i taniej niż autem. Cumowanie w
miastach za free, do tego rower i świat jest nasz 😉
Są porty i mariny, ale ja preferuję turystykę niskobudżetową. Spanie
miałem w kabinie, wyżywienie własne.
Cumowałem na odnogach I kanałach. W Turystycznych miejscowościach
ciężko przycumować. Wszędzie statki pasażerskie i to nieraz w trzech
rzędach. Ja mam łajbę z minimalnym zanurzeniem i okutym dziobem, więc
cumowałem w miejscach niedostępnych nawet dla motorówki.
Samotna wyprawa Dunajem przez Europę. Spływ miał miejsce w czerwcu 2019 roku.
Na żaglu da się pływać, ale na śluzach i tak silnik. Rzeka szeroka,
głęboka, bez mielizn.
Kilka praktycznych informacji – Może się komuś przydać…
Ceny jak wszędzie w Europie.
Płynąłem 3 tygodnie, więc miałem przygotowane zapasy.
Warto mieć € w drobnych banknotach bo w Serbii nie ma bankomatów, a
jak są to z dużą marżą. Wszędzie za to w Serbii są kantory wymiany. W
Rumuni przelicznik 1 do 1 czyli łatwo sobie przeliczyć. Ogólnie
wszędzie płaciłem kartą z wyjątkiem Serbii. Jedyny mój większy wydatek
to paliwo. Dziennie zużywałem 6 l. i płynąłem średnio po 120 km. czyli
spalanie miałem 5/100. Oszczędny silnik Honda BF 4,5.
Na stacjach benzynowych płaciłem kartą. Kanister 22 litrowy wystarczał
mi na 4 dni pływania. I tyle też tankowałem i transportowałem rowerem.
Pomagał nurt rzeki. Ostatnia śluza jest między Rumunią i Serbią czyli
Djerdap 2. Około 10 śluz w Niemczech, 10 w Austrii, 1 na Słowacji, i 2
Serbia-Rumunia. Śluzowanie free.
Mnóstwo ciekawostek, niesamowite zamki itp.
Wyprawa nie była trudna. Miałem dwa silniki, narzędzia, zapasy i
czas. Dopisywała bardzo dobra ale upalna pogoda. Bez zadaszenia nie
dałbym rady. Musi być bimini. Wiał niestety przeciwny wiatr z Afryki,
ale dwa dni na żaglu popłynąłem. Gdyby nie ta anomalia pogodowa to
większość spływu płynąłbym na żaglu. Żagiel mam z windsurfingu więc
dla mnie bezproblemowy stawianie i składanie.
Na zwiedzanie jakiś atrakcji warto mieć parę € w kieszeni.
Największym kosztem był transport łódki. Kolega jechał po mnie 2000
km. i drugie tyle jechaliśmy z powrotem. I dodatkowo dojazd na
początek spływu czyli 2x 500.
Czyli razem 5000 km. Do tego winiety Słowacja, Austria, Węgry, Rumunia itp.
Wyprawa kosztowała mnie ze wszystkim około 4000 zł. Nie licząc zapasów
które sobie gromadziłem już wcześniej. Czyli na dwie osoby, bo tyle
mam miejsca na łajbie koszt by wyniósł 2000.
“Koniec z Nielegalnymi Biwakami” – (Wideo 27-02-2021)
Zmiany prawne dotyczące biwakowania w Polsce.
Od 1 maja 2021 roku w Polsce będzie można biwakować legalnie. Maksymalnie dwa dni w jednym miejscu w grupie do 9 osób.
Lasy Państwowe zarządzają jedną trzecią terytorium Polski.
https://www.youtube.com/watch?v=sIUIQX55n7c
“Niezwykłe ODGŁOSY🔊 Polskich Zwierząt” – (Wideo)
Polskie zwierzęta potrafią wydawać zadziwiające dźwięki. Część z nich dobrze znamy, słyszeliśmy je osobiście lub z różnych przekazów. Jednak są i takie odgłosy, o których większość z nas nie ma pojęcia. Usłyszeć je można w nielicznych miejscach kraju, a na dodatek tylko okresowo. Mimo wszystko często łatwiej jest usłyszeć odgłos rzadkiego zwierzęcia niż samo zwierze. Przyrodoznawstwo akustyczne to silnie oddziałująca na wyobraźnie dziedzina, a jednocześnie jedna z najbardziej ciekawych gałęzi przyrodoznawstwa.
https://www.youtube.com/watch?v=NyJp8oQ4tZE
“Pętla Berlińska czyli Hawelą do Poczdamu i Berlina przez Niederfinow. Powrót Szprewą. Cz. 1 8510 wyświetleń•10 paź 2019” – (Wideo 10-10-2019)
Wrześniowa wyprawa jak w tytule do Berlina. Po drodze podnośnia Niederfinow. Wyprawa miała miejsce we wrześniu 2019 r.
Łódka – Bez 2.
Silnik – honda BF 4,5/1995. Dystans 500 km.
Zużycie paliwa 50 litrów
Niewielka butla zatankowana gazem za 8.00 pln starcza na dwa tygodnie gotowanie (dla jednej osoby) i ogrzewania niewielkie kabiny (27:00 minuta filmu)
https://www.youtube.com/watch?v=JatWv_kcGMg
—
“Pętla Berlińska czyli Hawelą do Poczdamu i Berlina przez Niederfinow. Powrót Szprewą. Cz. 2” – (Wideo 20-10-2019)
Druga część filmu wrześniowej 2019 wyprawy do Berlina.
Łódka – Bez 2
Silnik – Honda BF 4,5/1995
Zużycie paliwa – 50 l.
Dystans – 500km.
https://www.youtube.com/watch?v=No9rT8GQgDc
“KAMPER WODNY, CZYLI WYPRAWA RENEM” – (Wideo 12-07-2020)
Rejs miał miejsce w czerwcu 2020.
Wyprawa Renem z Bazylei do Holandii i powrót na Odrę.
Wyprawa trwała miesiąc, ale sporo zwiedzaliśmy a ponadto Holandia jest bardzo czasochłonna ze względu na godziny podnoszenia mostów (9-17). Po prostu trzeba było czekać do następnego dnia, a pływać by się dało do godziny 22-giej.
Jednostka to zmodernizowany ,,Bez II”
Silnik Honda BF 4,5.
Zużycie paliwa na Renie 5l./120 km.
Zużycie paliwa na kanałach 7l./dzień (80km.)
Ponadto dało się jeszcze trochę skorzystać z pomocy wiatru 🙂
Na całej trasie wyprawy były tylko dwie płatne śluzy po 5 €. Reszta śluz i ruchomych mostów za free, a trochę tego było…
https://www.youtube.com/watch?v=MOq7SOyRJDs
—
“KAMPER WODNY, CZYLI WYPRAWA RENEM cz. 2” – (Wideo 20-07-2020)
Druga część wyprawy Renem, czyli odcinek z Koblencji do Amsterdamu.
W tej części osiągamy zamierzony cel czyli Bredę.
https://www.youtube.com/watch?v=WzqD0kfdj3k
—-
“KAMPER WODNY, CZYLI WYPRAWA RENEM cz. 3” – (Wideo 05-08-2020)
Kolejny odcinek z naszej wyprawy.
Tym razem zwiedzamy Holandię i kanały niemieckie.
https://www.youtube.com/watch?v=ROWSDQcHabI
—
“KAMPER WODNY, CZYLI WYPRAWA RENEM cz. 4” – (Wideo 28-09-2020)
Ostatnia część z wyprawy Renem, czyli powrót przez Niemcy do Polski.
Cóż tu więcej pisać… Widać na filmiku, kanały niemieckie działają, ruch towarowy i turystyczny bardzo duży, infrastruktura niesamowita.
Dopiero z poziomu wody (wszystkie elektrownie są położone blisko zbiorników wodnych) widać, że energetyka niemiecka jest oparta na węglu, i to zarówno po zachodniej i wschodniej stronie. Powinno nam to dać trochę do myślenia…
https://www.youtube.com/watch?v=QoyQmRPOfzk
“Silnik elektryczny zasilany panelami fotowoltaicznymi – ZRÓB TO SAM” – (Wideo 29-07-2020)
Czy możliwe jest pływanie za darmo ?
Silnik elektryczny do łodzi (pontonu) zasilamy akumulatorami wspomaganymi ogniwami fotowoltaicznymi…
https://www.youtube.com/watch?v=zw96dWfNm7w
“Silnik elektryczny do łodzi z wentylatora klimatyzacji. Ścigamy się z silnikiem Rhino 55 EBL” – (Wideo 05-09-2020)
https://www.youtube.com/watch?v=o0YUuK9Pmfs
“Test Elastycznych Paneli Słonecznych Tesla Sun 2” – (Wideo)
…Zastosowany silnik elektryczny służy dopływania spacerowego…
Zamontowaliśmy silnik na pantografie, elektryczny, o mocy 600W, 62 LBS. Na bimini umieściliśmy 2 elektryczne panele słoneczne Tesla Sun o mocy 180W każdy, a więc w sumie 360W w optymalnych warunkach. Panele połączyliśmy redukcyjnymi trójnikami. Zastosowaliśmy regulator PWM 30A. W sumie spędziliśmy ponad 4 godziny na wodzie płynąc Wyłącznie “Na Panelach”. Silnik elektryczny ma sześć zakresów mocy do przodu i trzy do tyłu. Okazało się, że płynąc niemal cały czas na przedostatnim, piątym „biegu”, a na koniec testu dobrą godzinę na mocy maksymalnej, po zakończeniu testu z akumulatora ubyło nam zaledwie pół Volta…
https://www.youtube.com/watch?v=52qizlk7_x4
—–
“Moje łódki solarne cz II Volcik” – (Wideo)
https://www.youtube.com/watch?v=UPEInbyd0fw
“Nocowanie w namiocie ⛺ NA DZIKO ☼ | uniwersalne porady dla każdego” – (Wideo)
UNIWERSALNY PORADNIK, dotyczący nocowania w namiocie na dziko. Odpowiedni dla niepewnych, chcących rozpocząć swoją przygodę z biwakowaniem – ale także dla tych bardziej zaawansowanych.
DOWIESZ SIĘ:
☀ Jak znaleźć BEZPIECZNE MIEJSCE na rozbicie namiotu
☁ Czy należy się bać LUDZI i ZWIERZĄT
☀ Na jakie czynniki zwrócić uwagę przy wyborze właściwego NAMIOTU
☁ Gdzie biwakowanie jest LEGALNE, a których miejsc lepiej unikać
oraz…
☘ Dlaczego biwakowanie jest takie fajne!
Spis treści:
0:00 Wstęp – czego się dowiesz?
1:43 Jak znaleźć właściwe miejsce na biwak?
5:44 Znalazłeś miejsce. Co teraz? Kilka trików na udany nocleg.
7:27 Zagrożenia i stereotypy związanie ze spaniem w namiocie.
10:06 Metody ochrony przed wiatrem i deszczem.
12:07 Sztuka dobrego rozkładania namiotu (wykorzystaj jego funkcje)
13:45 Który namiot będzie idealny dla Ciebie?
16:03 Co jeszcze nam się przyda podczas biwakowania?
16:52 Czy nocowanie na dziko jest legalne? Jak to wygląda w Polsce i na świecie.
18:08 Trzy typy namiotów, których używałem podczas swoich podróży.
Więcej inspiracji podróżniczych na poniższym blogu:
“Nocowanie w namiocie na dziko – 5 rzeczy, które musisz wiedzieć!”
https://www.gdzielosponiesie.pl/2017/04/nocowanie-namiocie-dziko-uniwersalne-porady/
“Nocowanie w namiocie ⛺ NA DZIKO ☼ | uniwersalne porady dla każdego” – (Wideo)
https://www.youtube.com/watch?v=xD9hHz0DG-4
“Spływ Dunajem czyli 2500 km z Niemiec do Morza Czarnego cz. 1” –
(Wideo 06-07-2019)
Oczywiście łódką zwiedzić można więcej i taniej niż autem. Cumowanie w
miastach za free, do tego rower i świat jest nasz 😉
Są porty i mariny, ale ja preferuję turystykę niskobudżetową. Spanie
miałem w kabinie, wyżywienie własne.
Cumowałem na odnogach I kanałach. W Turystycznych miejscowościach
ciężko przycumować. Wszędzie statki pasażerskie i to nieraz w trzech
rzędach. Ja mam łajbę z minimalnym zanurzeniem i okutym dziobem, więc
cumowałem w miejscach niedostępnych nawet dla motorówki.
Samotna wyprawa Dunajem przez Europę. Spływ miał miejsce w czerwcu 2019 roku.
Na żaglu da się pływać, ale na śluzach i tak silnik. Rzeka szeroka,
głęboka, bez mielizn.
Kilka praktycznych informacji – Może się komuś przydać…
Ceny jak wszędzie w Europie.
Płynąłem 3 tygodnie, więc miałem przygotowane zapasy.
Warto mieć € w drobnych banknotach bo w Serbii nie ma bankomatów, a
jak są to z dużą marżą. Wszędzie za to w Serbii są kantory wymiany. W
Rumuni przelicznik 1 do 1 czyli łatwo sobie przeliczyć. Ogólnie
wszędzie płaciłem kartą z wyjątkiem Serbii. Jedyny mój większy wydatek
to paliwo. Dziennie zużywałem 6 l. i płynąłem średnio po 120 km. czyli
spalanie miałem 5/100. Oszczędny silnik Honda BF 4,5.
Na stacjach benzynowych płaciłem kartą. Kanister 22 litrowy wystarczał
mi na 4 dni pływania. I tyle też tankowałem i transportowałem rowerem.
Pomagał nurt rzeki. Ostatnia śluza jest między Rumunią i Serbią czyli
Djerdap 2. Około 10 śluz w Niemczech, 10 w Austrii, 1 na Słowacji, i 2
Serbia-Rumunia. Śluzowanie free.
Mnóstwo ciekawostek, niesamowite zamki itp.
Wyprawa nie była trudna. Miałem dwa silniki, narzędzia, zapasy i
czas. Dopisywała bardzo dobra ale upalna pogoda. Bez zadaszenia nie
dałbym rady. Musi być bimini. Wiał niestety przeciwny wiatr z Afryki,
ale dwa dni na żaglu popłynąłem. Gdyby nie ta anomalia pogodowa to
większość spływu płynąłbym na żaglu. Żagiel mam z windsurfingu więc
dla mnie bezproblemowy stawianie i składanie.
Na zwiedzanie jakiś atrakcji warto mieć parę € w kieszeni.
Największym kosztem był transport łódki. Kolega jechał po mnie 2000
km. i drugie tyle jechaliśmy z powrotem. I dodatkowo dojazd na
początek spływu czyli 2x 500.
Czyli razem 5000 km. Do tego winiety Słowacja, Austria, Węgry, Rumunia itp.
Wyprawa kosztowała mnie ze wszystkim około 4000 zł. Nie licząc zapasów
które sobie gromadziłem już wcześniej. Czyli na dwie osoby, bo tyle
mam miejsca na łajbie koszt by wyniósł 2000.
https://www.youtube.com/watch?v=JMb7CmUiuIo
——–
“Spływ Dunajem czyli 2500 km z Niemiec do Morza Czarnego cz. 2” –
(Wideo 11-07-2019)
Druga część filmu ze spływu Dunajem w czerwcu 2019 roku
https://www.youtube.com/watch?v=J-FFjlgQyEA
=====